Saturday, June 13, 2009

SYEIKH FATHI YAKAN DALAM KENANGAN


Malam Sabtu (12.6.09) lalu, DPP Kawasan Bentong mengadakan majlis Usrah Umum di Markaz Chegar Medang. Antara pengisian utamanya ialah bacaan kitab ماذا يعنى انتمائى للإسلام (APA ERTINYA SAYA MENGANUT ISLAM).

Sebelum menghuraikan bab satu kitab berkenaan, naqib terlebih dahulu menjelaskan tentang pengarang kitab berkenaan, iaitu Syeikh Dr Fathi Yakan. Beliau diperkenalkan sebagai seorang pejuang Islam yang gigih, mengarang pelbagai kitab yang diterjemahkan ke dalam pelbagai bahasa serta menjadi panduan kepada gerakan-gerakan Islam seluruh dunia.

Beliau juga diperkenalkan sebagai seorang tokoh yang sering berkunjung ke Malaysia terutama untuk menghadiri Muktamar PAS Pusat. Pada 1997, ketika menghadiri Muktamar Agong PAS, Dr Fathi Yakan memberi ingatan kita ahli-ahli PAS dan semua pejuang Islam tentang bahaya 'AIDS Haraki', iaitu istilah yang menggambarkan fenomena hilang upaya perjuangan di kalangan pendokong gerakan Islam.

Malam Sabtu kita berusrah, esoknya (13.6.09), tanpa disangka-sangka Dr Fathi Yakan menghembuskan nafas terakhir setelah 76 tahun mengabdikan diri kepda perjuangan Islam. Beliau yang lahir pada 1933 di Tripoli Lubnan adalah pengasas kepada Pergerakan Islam Lubnan pada tahun 50an.

Semoga Allah mencucuri rahmat ke atas ruhnya. Usrah Pemuda Bentong akan terus menggunakan buku beliau. Semoga pahalanya terus mengalir ke alam barzakh.



No comments:

Post a Comment