Monday, May 25, 2009

KALAU BEGINI, BILA LA BUDAK DADAH NAK INSAF!

Khabarnya.... Pusat Serenti Karak yang kini dikenali sebagai PUSPEN (Pusat Pemulihan Penagihan Narkotik) kini semakin tenat sejak kedatangan kem komandan yang baru dan selepas perpindahan Ustaz Hidayat.

Khabarnya.... Aktiviti keagamaan semakin berkurangan. Bahkan aktiviti solat berjamaah juga sudah tidak lagi menjadi keutamaan. Solat subuh hanya ada 3-4 orang sahaja.

Khabarnya.... pelatih-pelatih ini memang tidak dibenarkan ke masjid kerana dibimbangi mereka akan menggunakan kesempatan itu untuk memboloskan diri keluar daripada kem.

Khabarnya.... banyak lagi lah khabar-khabar yang sampai ke DPPKB berkaitan Puspen Karak ini. Saya mengharapkan 'khabar-khabar' ini tidak benar. Saya harap tak betul berita ini.

TAPI kalau betul, cuba fikirkan....

Jika aktiviti keagamaan dikesampingkan hanya dengan alasan untuk mengelak budak-budak itu daripada melarikan diri, maka apa lah yang boleh masyarakat harapkan daripada Puspen untuk memulihkan anak-anak yang malang itu.

Pemimpin kem perlu sedar, hanya menerusi kaedah Islam sahaja pemulihan itu boleh berjaya. Sudah puluhan tahun Serenti wujud. Sudah banyak kali ia ditukar nama. Namun angka 70-80% kekal sebagai angka penagih mengulang semula kegiatan mereka selepas tamat latihan di Serenti.

Pemimpin kem perlu fikir, kenapa pusat-pusat pemulihan persendirian yang menggunakan pendekatan agama lebih berkesan, sedangkan mereka tidak ada kawalan ketat, tidak ada polis pacak, tidak ada pagar tinggi melangit macam pagar Puspen Karak tu....



1 comment: