Saturday, May 23, 2009

APA DAH JADI DATUK HARUS?

Hari ini, Utusan melaporkan Mufti Perak, Datuk Harussani mengecam tindakan pihak kerajaan Perak dalam buangan pimpinan Ir Nizar untuk adakan mogok lapar. Antara ayatnya (seperti yang disiarkan di Utusan Online):

''Kenapa hendak datangkan masalah, kalau menang belah dia tidak apa tetapi apabila kalah hendak bangkang," katanya ketika dihubungi semasa berada di Mekah, di sini hari ini.

Apabila ditanya mengenai hukum mogok lapar, dengan penuh emosional dia kata, "Dia punya pasal lah, tidak ada kena mengena dengan hukum Islam tetapi kalau keputusan mahkamah begitu, haramlah hukumnya,".

Saya tak tahu adakah ini kata-kata beliau yang sebenar, atau ia hanya olahan pengarang Utusan. Saya bersangka baik, beliau tidak berkata begitu.

Tapi kalau memang beliau berkata begitu, amat malang sekalilah. Kalau dulu rangkingnya sangat tinggi ketika menentang gejala murtad. Kini reputasinya menurun begitu mendadak sekali.

Persoalan:
1. Hukum mogok lapar, tak ada kena mengena dengan hukum Islam? Mungkin disebabkan beliau tidak terlibat dengan gerakan Islam, maka beliau tidak terdedah dengan perbincangan tajuk ini. Bagi gerakan Islam, apabila mogok lapar diadakan, mereka akan berniat puasa sunat. Macam mana datuk nak kata tak ada kena mengena dengan hukum Islam.

2. Adakah hukum bergantung kepada keputusan mahkamah. Datuk kata, "kalau keputusan mahkamah begitu, haramlah hukumnya." Sejak bila hukum Islam diputuskan berdasarkan keputusan mahkamah sekular?


No comments:

Post a Comment