Friday, July 31, 2009

KALUNG LAGI....

Banyak pihak menyeru supaya Majlis Fatwa keluarkan fatwa mengenai kezaliman ISA.

Pada pandangan penulis, kalau fatwa dikeluarkan pun tak jadi apa. Pemimpin Umno tak pernah hormat fatwa. Lihat saja dalam isu fatwa berkenaan kalung bunga di Tugu (berhala) Peringatan Negara.

Dulu bila anak ulama' naik jadi PM, ingatkan nak buat perubahan. Rupanya sama je. So, apa nak heran bila Najib pun kalungkan juga.

Dalam Umno ni tak kira anak ulama' ke anak sape ke. Asal duduk dalam kapal Umno, maka haluannya sama.

So, apa yang penting (kata wonderpet) hapuskan Umno!


Untuk rekod:
1. KEPUTUSAN FATWA NEGERI PAHANG

ENAKMEN PENTADBIRAN
UNDANG-UNDANG ISLAM PAHANG 1991
(Enakmen 3/91)


FATWA DI BAWAH SEKSYEN 36
Fatwa berikut yang dibuat oleh Mufti Negeri di bawah subseksyen 36 (1) Enakmen Pentadbiran Undang-Undang Islam 1991 setelah diluluskan oleh Jawatankuasa Perundingan Hukum Syarak menurut subseksyen 39 (6) Enakmen itu adalah disiarkan menurut subseksyen 36(2) Enakmen itu:

“Meletakkan kalungan bunga di Tugu Peringatan sempena upacara sambutan Hari Pahlawan dan upacara-upacara lain adalah haram dan hendaklah ditinggalkan.”

http://www.e-fatwa.gov.my/mufti/fatwa_search_result.asp?keyID=371

2. KEPUTUSAN FATWA NEGERI PULAU PINANG

Upacara Hari Pahlawan di tugu peringatan
"Bahawa haram tiupan dan bertafakur dengan menundukan kepala kepala selama 20 saat dengan meletakan kalung bunga ditugu, bacaan sajak yang boleh menimbulkkan semangat kepahlawanan adalah diharuskan, tetapi dengan syarat tidak dilakukan dihadapan tugu, atau di dalam suasana yang dilarang oleh syarak kerana semua ini adalah upacara agama juga."

http://www.e-fatwa.gov.my/mufti/fatwa_search_result.asp?keyID=608



3. KEPUTUSAN FATWA NEGERI PERLIS

Berdoa di tugu peringatan adalah ditegah oleh syara’ dan hukumnya haram kerana perbuatan seumpama itu termasuk di dalam larangan firman Allah, surah al Maidah ayat 90 yang bermaksud:

“Wahai orang-orang yang beriman, sesungguhnya arak, judi dan al-ansab(menyembah berhala) dan al azlam (bertenung nasib) adalah najis daripada amalan syaitan. Maka hendaklah kamu jauhkan daripadanya moga-moga kamu berjaya”.

Keterangan: “Al-Ansab” maknanya batu orang-orang jahiliyah sembelih korban disisinya dan beribadat kepadanya. Berdoa adalah ibadat, berdoa di batu tugu peringatan sama seperti orang-orang jahiliyah beribadat di al-Ansab yang dimaksudkan di dalam ayat 90 itu.

http://www.e-fatwa.gov.my/mufti/fatwa_search_result.asp?keyID=428


DLM PRK MANEK URAI, TPM MUHYIDIN CABAR PAS DEDAHKAN KESESATAN UMNO. LIHATLAH GAMBAR DI BAWAH. DULU KINI DAN SELAMANYA UMNO MELAKUKAN SYIRIK. MENGALUNGKAN BUNGA PADA PATUNG-PATUNG BERHALA YANG TIDAK BERNYAWA.... BIAR BERPULUH FATWA DIKELUARKAN, PEMIMPIN UMNO AKAN KATA.... PERGI JAHANAM LA FATWA...

No comments:

Post a Comment