Sunday, May 17, 2009

MANGSA 2X ISA MENINGGAL DUNIA

Akta kejam ISA telah meragut kasih sayang manusia. Memisahkan anak dengan ayah, isteri dengan suami. Akta ini memberi peluang kepada Pak Menteri untuk bertindak kejam tanpa bicara ke atas musuh politiknya dengan alasan, mengancamm keselamatan negara.

Namun sejarah mencatatkan terlalu ramai mereka yang ditahan secara zalim. Ada yang kematian anak ketika mereka berada dalam tahanan. Ada yang kematian ibu ketika mereka dikurung.

Sabtu lalu, Ustaz Zulkifli Ahmad pergi meninggalkan alam ini buat selama-lamanya setelah dua kali ditahan ISA, diburu, dipantau dan ditekan sepanjang hayatnya.

Ustaz Zul yang lebih dikenali sebagai Zul Mali atau Abang Zul pernah ditahan di bawah akta zalim ini pada November 1985 dalam peristiwa serangan polis ke atas orang kampung Memali. 14 orang kampung termasuk Ustaz Ibrahim Libya terbunuh. Ratusan yang lain ditahan. Sebahagian mereka ditahan di bawah ISA termasuk Ustaz Zul.

Beliau kemudian melanjutkan pengajian ke Pakistan. Ketika peperangan antara Mujahidin Afghanistan menentang Soviet Union memuncak, beliau sempat menghulurkan sumbangan tenaga membantu pejuang-pejuang Islam di sana.

Setelah pulang ke Malaysia, pergerakan beliau sentiasa diekori oleh 'siput babi'. Hinggalah pada tahun 2001, apabila Amerika Syarikat memberi isyarat kepada kerajaan-kerajaan umat Islam supaya menangkap pejuang-pejuang ini, maka Ust Zul ditahan untuk kali yang kedua.

Disebabkan penyakit yang dialaminya, pihak polis bimbang beliau akan mati dalam tahanan dan polis akan dipertanggung-jawabkan. Maka beliau dibebaskan.

Februari 2009, penyakit beliau semakin kritikal dan kemudiannya dimasukkan ke ICU Sg Petani.

Tanggal 16 Mei 2009, Ust Zul menghembuskan nafas terakhir dan meninggalkan SB-SB yang tak sempat minta ampun dengannya di atas dosa yang mereka lakukan terhadapnya.

No comments:

Post a Comment