Wednesday, May 27, 2009

INGATAN USTAZ IDRIS

JANGAN JADI 'USTAZ DAUN KARIPOLE'


Karipole (istilah utara) @ Daun Kari (istilah kebangsaan) @ Murraya Koenigii (istilah saintifik)

Golongan ulama', ustaz dan mereka yang berpendidikan agama dinasihatkan supaya tidak membiarkan diri mereka menjadi batu loncatan kepada Umno untuk mencapai sesuatu tujuan politik mereka.

Sejarah membuktikan bahawa Umno tidak memerlukan golongan agama kerana mereka bukan sebuah parti yang memperjuangkan cita-cita Islam. Golongan agama hanya digunakan untuk menjawab isu-isu tertentu sahaja, terutama ketika berhadapan dengan pengaruh PAS yang sememangnya memperjuangkan Islam.

Demikian dinyatakan oleh Ahli Jawatankuasa Kerja PAS Pusat, Ustaz Idris Ahmad dalam ceramahnya di Markaz PAS Cawangan Chegar Medang Selasa lepas.

Beliau yang kesal dengan perkembangan terbaru sahabat lamanya, Mejar Jeneral (B) Jamil Khir yang dilantik menjadi Menteri Di Jabatan perdana Menteri dan ahli Badan Perhubungan Umno Kedah berkata, ulama' dan para ustaz perlu menjauhkan diri mereka daripada dipergunakan oleh Umno. Setelah Umno mencapai apa yang dihajati, ulama'-ulama' ini akan dibuang dan tidak dihargai.

"Jangan jadi 'ustaz karipole' (daun kari). Masa masak kari, daun karipole dimasukkan untuk menaikkan bau dan aromanya. Tetapi masa nak makan nanti, daun itu akan dikais ke tepi," kata beliau.

Menurutnya, Jamil pernah berkata bahawa beliau tidak 'ke sana' dan tidak 'ke sini' dengan maksud, tidak menyokong Umo dan tidak menyokong PAS.

Dengan nada sinis, Ustaz Idris berkata, "Kalau begitu, dua alam lah... Binatang 2 alam ni tak boleh dimakan. Atau macam duyung. Walaupun muka cantik, tapi tak boleh nak kahwin sebab ekor dia ikan. Walaupun ekornya besar, tapi tak boleh nak goreng untuk 'mentekedaghah' sebab kepala dia orang."


No comments:

Post a Comment