Sunday, August 30, 2009

SIAPA PEJUANG MERDEKA

Bila tiba musim merdeka ni, maka radio, TV, surat khabar dan lain-lain sibuk memaparkan perjuangan pihak yang dikatakan sebagai pejuang kemerdekaan. Gambar-gambar pimpinan Umno dahulu kala disiar kembali. Filem Bukit Kepong bagaikan satu kemestian musim merdeka ini.

Benarkah mereka pejuang kemerdekaan? Siapa orang-orang Melayu yang berperang menentang komunis tahun 40an dahulu? Mereka hanyalah polis yang bekerja dengan penjajah. Mereka berperang bagi pihak penjajah Inggeris menentang pasukan komunis. Jadi adakah mereka pejuang kemerdekaan?

Jika benar mereka pejuang kemerdekaan, sepatutnya bukan sekadar lawan komunis, tetapi lawan juga Inggeris.

Begitu juga dengan pemimpin-pemimpin Umno yang mengambil alih tampuk pemerintahan negara dari Inggeris dengan penuh terhormat. Orang Putih serah negara ini kepada mereka dengan senyuman kerana mereka bakal menyambung pemerintahan ala penjajah dan membawa ideologi penjajah. Orang Putih tahu, kalau negara ini bagi pada Umno maka selama-lamanya Islam tidak akan berdaulat. Justeru, Umnolah anak emas penjajah.

Sebagai balas budi Inggeris, Umno tidak berani melaungkan slogan MERDEKA seperti yang dilaungkan oleh PAS dan pertubuhan-pertubuhan Melayu lain. Mereka hanya berani menjerit, "Hidup Melayu!"

Slogan MERDEKA pastinya lebih menggerunkan penjajah daripada slogan Hidup Melayu. Justeru ramai pimpinan Melayu Islamis yang ditangkap dan disumbat ke dalam penjara penjajah, termasuklah Ustaz Abu Bakar Mohd Said Al Baqir, Abd Rabb At Tamimi dan Ustaz Abd Rauf Nur.

Inggeris tidak akan serahkan kemerdekaan kepada anak Melayu Islam sejati. Mereka tak mahu golongan ulama' ini mengambil alih tampuk pemerintahan negara. Mereka bimbang muncung senapang dunia Islam akan berpusing dan menghala ke arah negara mereka.

Justeru, mereka membela dan menggula-gulakan pimpinan Umno. Dalam masa sama mereka tekan, tindas, serang, tangkap dan bunuh pejuang-pejuang kemerdekaan sebenar. Tok Janggut dibunuh di Pasir Putih, Maharajalela ditangkap, Abd Rahman Limbong dibuang negara, Abu Bakar Al Baqir dipenjarakan dan ramai lagi...

No comments:

Post a Comment