Tuesday, June 30, 2009

NAZRI KECEWA KANAK2 GAGAL DIKEKALKAN KAFIR

PAS menerusi presidennya, menjunjung kasih di atas keputusan Majlis Raja-raja yang tidak memperkenankan pindaan undang-undang berkaitan penukaran agama. Jika ia diperkenankan dan diluluskan di parlimen, maka jika ada mereka yang ingin memeluk Islam, maka anak-anak tidak boleh dibawa sekali ke dalam agama suci ini.

Di sudut undang-undang, anak-anak akan kekal dengan agama asal ketika ikatan perkahwinan dilangsungkan.

Dengan kata lain, kanak-kanak bukan Islam di Malaysia, langsung tiada peluang di sisi undang-undang untuk memeluk Islam. Untuk memeluk sendiri, mereka belum sampai umur. Untuk mengikuti ibu/ayah yang memeluk Islam, undang-undang mengekalkan mereka pada agama asal. Justeru tindakan Majlis Raja-raja itu harus dipuji.

Namun, ketika seluruh umat Islam melahirkan rasa syukur, sekonyong-konyong Nazri Perak melahirkan kekecewaan. Utusan melaporkan:

Mohamed Nazri berkata, Jabatan Peguam Negara telah membuat kajian mengenai cadangan pindaan undang-undang berkaitan penukaran agama dan pindaan kepada undang-undang keluarga Islam (Wilayah Persekutuan) itu sejak tahun 2006 lagi.

"Ia juga melibatkan perbincangan bersama pertubuhan bukan kerajaan (NGO), mufti-mufti dan semua persatuan keagamaan dalam negara termasuk melantik bekas Ketua Hakim Mahkamah Syarie, Tan Sri Sheikh Ghazali Abdul Rahman sebagai penasihat mereka," katanya.

Beliau berkata, pihaknya telah melakukan kajian yang secukupnya dan berpendapat kerajaan telah bersedia untuk meminda undang-undang berkenaan.

"Bagaimanapun saya menghormati keputusan Majlis Raja-Raja semalam dan kerana ia melibatkan undang-undang Syariah yang harus diperkenankan oleh Majlis Raja-Raja.

Akhirnya dengan penuh kecewa kerana tidak dapat mengekalkan kanak-kanak dalam agama kafir, Nazri berkata, "Saya juga tidak pasti bilakah undang-undang ini akan dipinda kerana saya tidak mempunyai kuasa untuk memuktamadkan perkara ini."

No comments:

Post a Comment